Læs seneste nyheder på vores blog her.

Når Optimistjollen skal have ansigtsbehandling

Indlæg af: In: Uncategorized 15 sep 2017 Kommentarer: 0

Vi modtager flere og flere henvendelser vedr. tidligere blog indlæg omkring NanoPhos SA 2016 lancering af NanoPhos Marine program.

Derfor har vi i år testet flere produkter af denne nye maritime serie på danske både og offshore miljøer. Hvorfor vi den næste tid, kan skrive et par Blog indlæg, omkring dette. Til de vinter-spændte-sejlere, der allerede nu planlægger, vinter renovering af deres både.

I dette indlæg vil vi skrive omkring ”gulning” af (gelcoate laget) – udvendig side af glasfiberen på båden.

Et af vores produkter er udviklet til fjernelse af denne gulning, og er let at bruge.

Produktet hedder SaVon 1007 Affedtning, og kan bruges opblandet 1 dl. Til 8-10 L varmt vand eller stærkere. Produktet bruges i kombination med en skurepad (hvid, Rød eller brun). Lad produktet virke i 3-5 min, skur overfladen af gelcoaten og skyld efter med rent vand, gentag processen et par gange og ”gulningen” er væk.

Mange bruger voks som efterbehandling, NanoPhos SA har udviklet et produkt til beskyttelse af denne voks – produktet (WRS) – Water Repelling Shine Protection.

WRS er et nano-konstrueret produkt der bevarer og beskytter overfladen af polerede og voks behandlede sejlskrog/gelcoat. Produktet forhindrer vedhæftningen af saltaflejringer, ved at afstøde havvand ekstrem godt. Hvorved WRS eliminere saltes påvirkning og overfladen beholder den skinnende og beskyttende overflade.

Se mere om produkterne på vores hjemmeside og i linket herunder til NanoPhos Marine

serie. (side 17)

 

Lidt bonus info omkring: Optimistjollen

Jollen blev designet i 1947 af Clark Mills. Den er 2,3 meter lang og 1,13 meter bred. Skroget skal minimum veje 35 kg og er lavet af glasfiber, men kan også være lavet af finér. Formen er firkantet med en flad bund, der gør det svært at kæntre, men samtidig mere udfordrende for den enkelte sejler at sejle igennem bølgerne, da den ikke skærer lige igennem som så mange andre jolletyper.

Der er en historie, der går på, at det hele startede i San Francisco, hvor et par drenge havde bygget nogle sæbekassebiler. De fandt på at sætte sejl på dem og kunne så suse op og ned gennem gaderne. Imidlertid blev en bager irriteret på dem og smed sæbekassebilerne i havnen som en lærestreg. Det blev dog ikke så meget en lærestreg for drengene, der hurtigt fandt ud af, at det var sjovere at sejle bilerne end at køre i dem – og det blev så starten på optimistjollens udbredelse.

Efterlad en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Relatede Indlæg